Загальні відомості про курс
Мета вивчення навчального предмета:
- формування гуманістичного світогляду студентів, долучення їх засобами художньої літератури до загальнолюдських і національних цінностей;
- естетичний розвиток студентів, підвищення їх загального культурного рівня та розширення культурно-пізнавальних інтересів;
- сприяння всебічному розвитку студентів, їх духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації в сучасному світі.
Завдання вивчення української літератури:
- Зацікавлення студентів художнім твором як явищем мистецтва слова, специфічним «інструментом» пізнання світу й себе в ньому.
- Підвищення загальної освіченості студентів, ознайомлення їх із найвизначнішими взірцями української народної творчості та художньої літератури.
- Формування читацької культури студентів, розвиток у них естетичного смаку, уміння розрізняти явища високохудожньої та «масової» культури.
- Формування стійкого інтересу до української літератури як вагомого духовного спадку народу, повноцінного оригінального мистецтва, виховання палкого шанувальника української книги.
- Формування гуманістичного світогляду, духовно багатої особистості, з високими загальнолюдськими морально-етичними орієнтирами.
- Сприяння національному самоусвідомленню та стійкому відчуттю приналежності до європейської спільноти.
- Вивчення української літератури в національному та світовому культурологічному контекстах, у міжпредметних зв’язках.
- Розвиток творчих і комунікативних здібностей студентів критичного мислення, культури полеміки, уміння аргументовано доводити власну думку.
- Вироблення вміння компетентно орієнтуватися в інформаційно-комунікативному сучасному просторі, застосовувати здобуті на уроках літератури знання, практичні навички для їх використання в практичному житті.
- Розвиток навичок самоосвіти, бажання і спроможності вчитися впродовж життя.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
Студент знає:
- назви літературних напрямів, імена представників, стильові ознаки (провідні теми, ідеї, жанри, характеристика героя, художні особливості);
- основні факти з життя і творчого шляху, ознаки стилю письменників, творчість яких вивчається текстуально, їхню роль у літературному процесі;
- назви, зміст, тематику, проблематику, імена і риси характеру героїв, жанрові і мовно-стилістичні особливості творів, які вивчаються;
- імена сучасних поетів, прозаїків, драматургів, у т. ч. письменників-земляків, назви угрупувань, характерні ознаки стильових і тематичних пошуків; зміст творів, визначених для текстуального вивчення, імена, риси характеру героїв.
- основні стильові ознаки реалізму і модернізму (різноманітних їх течій), постмодернізму: провідні теми, ідеї, жанри, характеристика героя, художні особливості;
- назви літературних угруповань різних періодів, імена найяскравіших представників;
Студент пояснює:
- об’єктивну зумовленість зміни літературних напрямів, називає основні стильові ознаки їх, спільні закономірності розвитку в різних літературах;
- називає й характеризує основні періоди розвитку української літератури в Україні та поза її межами: літературні напрями і їх представників, тематику, проблематику, характеристику героя, стильові особливості;
- називає художні твори, аналізує їх у єдності змісту і форми з урахуванням принципів діалогічності: інтерпретує зміст, визначає жанр, тему, мотиви, проблематику, характеризує образи-персонажі (образ ліричного героя в поезії), композиційні, мовно-стилістичні особливості;
- веде діалог із текстом (передбачає зміст, ставить запитання різних видів тощо), визначає на цій основі авторські й особистісні смисли;
- розрізняє класичну і масову літературу;
- зіставляє художні твори в різних аспектах (проблемно-тематичному, образному, сюжетному та інших);
- виявляє національні образи світу і характери в художніх творах, спільне і відмінне в авторській позиції митців;
- складає анотацію, тези, конспект, писати рецензії, твори-роздуми проблемного та літературно-публіцистичного характеру за одним чи кількома вивченими творами, готує доповіді, реферати, проекти на літературно-мистецькі теми за кількома джерелами;
- аналізує самостійно незнайомий твір.
Course Features
- Lectures 70
- Quizzes 0
- Duration 10 weeks
- Skill level All levels
- Students 0
- Assessments Yes
-
Модуль 1.
- Лекція 1. Реалістична українська проза.
- Лекція 2. Іван Нечуй-Левицький. Життя і творчість письменника якновий імпульс української літератури.
- Семінар 1.«Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка.
- Лекція 3. Панас Мирний (П.Рудченко). Життєвий і творчий шлях пись-менника.
- Семінар 2. Перший український соціально-психологічний роман «Хіба ре-вуть воли, як ясла повні?»
- Семінар 3. Широта представлення народного життя роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Характеристика головних об-разів-персонажів.
-
Модуль 2.
- Лекція 4. «Театр корифеїв». Розвиток драматургї.
- Лекція 5. Життєвий і творчий шлях Іван Карпенка-Карого.
- Семінар 4. Комедія «Мартин Боруля» та її сценічна історія.
- Лекція 6. Іван Франко – титан духу і думки.
- Лекція 7. Лірика збірки «З вершин і низин» та автобіографічність збірки «Зів’яле листя».
- Лекція 8. Поема „Мойсей” – одна з вершин художньої творчості Івана Франка.
- Семінар 5. Новела «Сойчине крило» – жіноча доля в новітній інтерпретації.
- Лекція 9. Модерна українська проза. М.Коцюбинський. Життєвий і творчий шлях письменника.
- Семінар 6. Новелістика М.Коцюбинського («Intermezzo”) та зображення психологічного стану героїв.
- Семінар 7. „Тіні забутих предків». Утілення в образах народних уявлень про кращі моральні якості українців. Підсумкове заняття.
-
Модуль 3.
- Лекція 10. Ольга Кобилянська. Життя і творчість письменниці.
- Семінар 8. Глибокий психологізм новел «Valsemelancolique» («Меланхо-лійний вальс») та «Іmpromtuphantasie»(«Фантазія-експромт»).
- Лекція 11. Василь Стефаник. Проблематика новели „Камінний хрест”
- Лекція 12. Загальний огляд творчості В.Винниченка. Новела «Момент»
- Лекція 13. Леся Українка. Життя і творчість письменниці
- Лекція 14. Рання лірика Л. Українки. „Contra spem spero”, „І все-таки до тебе думка лине…”,”Стояла я і слухала весну…”, „Все, все покинуть до тебе полинуть…”
- Семінар 9. Драма – феєрія „Лісова пісня”
- Семінар 10. Природа і людина у творі „Лісова пісня”
- Лекція 15. Микола Вороний. Поезії „Блакитна Панна”, „Інфанта”
- Лекція 16. Життя і творчість Олександра Олеся (О. Кандиба)
- Семінар 11. Характеристика поезії „З журбою радість обнялась…”, „Чари ночі”, „О слово рідне! Орле скутий !..”
- Лекція 17. Література рідного краю
-
Модуль 4.
- Лекція 19. Українське «розстріляне Відро-дження».
- Лекція 20. Рання творчість П.Тичини. Пое-зії„Арфами,арфами…”, „Гей, вдарте в струни, кобзарі…”, „Пам’яті тридцяти.
- Семінар 12. Творчість Євгена Плужника. Поезії «Вчись у природи творчого спокою…», «Ніч… а човен – як срібний птах!..».
- Лекція 21. Життя і творчість Максима Риль-ського. Сонет «У теплі дні зби-рання винограду» та «Солодкий світ!..».
- Лекція 22. М. Хвильовий (М.Фітільов). Життя і творчість письменника.
- Семінар 13. Символічність новели«Я (Роман-тика)».
- Лекція 23. Ю. Яновський. Загальний огляд творчості.
- Семінар 14. Новаторство художньої форми («Майстер корабля»). Підсумкове заняття.
-
Модуль 5.
- Лекція 24. Життєвий та творчий шлях Валер’яна Підмогильного.
- Семінар 15. Валер’ян Підмогильний „Місто ”.
- Лекція 25. Трагічна творча доля українського гумориста Остапа Вишні (Павло Губенко).
- Семінар 16. «Мисливські усмішки» Остапа Вишні «Моя автобіографія», «Письменники»,«Сом».
- Лекція 26. Модерна драматургія. М. Куліш. Творчий доробок.
- Семінар 17. «Мина Мазайло». Художнє відтворення проблеми українізації.
- Лекція 27. Богдан-Ігор Антонич. Життя і творчість письменника. Поєднан-ня язичницьких мотивів із християнськими у поезіях «Різдво», «Коляда».
- Семінар 18. Осип Турянський. Життя і творчість письменника.
- Семінар 19. Поема в прозі, що хвилює, єднає людські серця «Поза межами бо-лю».
-
Модуль 6.
- Лекція 28. Література письменників-емігрантів. «Празька школа».
- Лекція 29. Життєвий і творчий шлях Є.Маланюка. Поезії «Уривок з поеми», «Напис на книзі вір-шів…».
- Семінар 20. Основні віхи життя й творчості Івана Багряного ( І.Лозов’ягін). Український пригодницький ро-ман «Тигролови».
- Семінар 21. „Тигролови”. Проблематика твору, характеристика образів.
- Лекція 30. Трагічна доля О.Довженка. Що-денник» – джерело вивчення історії його життя і трагічної до-би.
- Лекція 31. «Зачарована Десна». Автобіографічний характер твору.
- Семінар 22. Характеристика доробку О.Гончара. Мрія і дійсність у новелі «Модри Камень». Підсумкове заняття.
-
Модуль 7.
- Лекція 32. Поети-шістдесятники. Характеристика культурного явища «шістдесятництва». Поезії В.Симоненка „Задивляюсь у твої зіниці”, («Я…»). Інтимна лірика «Ну, скажи, хіба не фантастично…», «Ікс плюс ігрек».
- Лекція 33. Життєвий і творчий шлях Д. Павличка. Основні мотиви творів «Два кольори», «Я стужився, мила, за тобою…».
- Семінар 23. Іван Драч – невтомний шукач нового змісту і нової форми в поезії. «Балада про соняшник» » – поетичний роздум про суть мистецтва, процес творчості.
- Семінар 24. Микола Вінграновський. Поезія «У синьому небі я висіяв ліс.».
- Семінар 25. Григір Тютюнник. «Вічна» тема «любовного трикутника» в новіт-ній інтерпретації «Три зозулі з поклоном».
- Лекція 34. Загальний огляд творчості Ліни Костенко. Поезії „Страшні слова, коли вони мовчать» «Хай буде легко. Дотиком пера…».
- Лекція 35. Інтимна лірика Ліни Костенко «Недумано, негадано…» .
- Семінар 26. Історико-фольклорна основа історичного роману у віршах «Маруся Чурай».
- Семінар 27. Центральні проблеми та характеристика образів роману «Маруся Чурай».
-
Модуль 8.
- Лекція 36. Стоїчна українська поезія. Загальний огляд життя і творчості В.Стуса.
- Семінар 28. Поезія Стуса – зразок «стоїчної» поезії у світовій ліриці.
- Лекція 37. Сучасна українська література. Поезія І.Римарука («Обнови»), та Ю.Андрухович («Астролог», «Пісня мандрівного спудея»).
- Лекція 38. Сучасна українська література. Поезія О.Забужко .
- Семінар 29. Сучасна українська література. Проза, есеїстика Г.Пагутяка («Потрапити в сад», «Косар»)та Ю.Андруховича («ShevchenkoisOK»).
- Лекція 39. Література рідного краю.
-
Модуль 9.