Місце дисципліни: Органічна хімія– одна з природничих наук, тобто наук, що вивчають об’єкти та явища природи. Усі природничі науки вивчають природу, але з різних боків. Так, наприклад, одне й те саме тіло може вивчати і хімія, і фізика, і астрономія. Але для органічної хімії насамперед важливий хімічний склад тіла та перетворення, що з ним можуть відбуватися. Оскільки в хімічних реакціях ядра атомів не змінюються, а відбувається лише перебудова електронної структури атомів та молекул, то для хімії можна запропонувати таке визначення – органічна хімія – це наука про перетворення речовин, пов’язаних зі зміною електронного оточення атомних ядер.
Мета:надати цілісні знання основних факторів, концепцій, принципів теорій, пов’язаних з хімією; забезпечити студентів можливістю застосування таких знань для вирішення якісних та кількісних завдань.
Завдання: забезпечити глибоке знання та розуміння конкретної галузі хімії, розвинути здатність розпізнавати та аналізувати проблеми та планувати стратегію їх вирішення; навчити інтерпретувати дані отримані в результаті лабораторних спостережень і співвідносити їх з теорією.
В результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
поняття, визначення, терміни: предмет органічної хімії, класифікація органічних сполук, ізомерія, номенклатура, хімічний зв’язок та його різновиди, характеристики зв’язків, типи гібридизації атому карбону, проміжні частинки органічних сполук, реакції та реагенти, механізми реакцій;
закони, правила, теорії: теорія Бутлерова, правила для проміжних частинок, правила для окремих хімічних реакцій та процесів, правила написання механізмів реакцій; правила поведінки в умовах хімічної лабораторії, основи органічного синтезу;
моделі, схеми, структури: електронні моделі молекул органічних сполук, атомно-орбітальні моделі, структурні формули органічних сполук, схеми реакцій, послідовність реакцій;
методи добування різних класів органічних сполук: промислові, лабораторні та специфічні;
фізичні та хімічні властивості різних класів органічних сполук: типові хімічні реакції та їх механізми, якісні реакції, специфічні реакції;
галузі та методи застосування різних класів органічних сполук, екологічні аспекти.
вміти:
узагальнювати вивчений матеріал та використовувати його для вирішення конкретних завдань курсу органічної хімії та дисциплін професійного спрямування;
розрізняти основні класи органічних сполук, застосовувати номенклатури органічних сполук, за допомогою реакцій переходити від одного класу до іншого, розрізняти органічні матеріали та використовувати ці матеріали за призначенням;
аналізувати за допомогою відповідних методів та якісних реакцій будову органічних сполук, прогнозувати їх хімічні властивості;
працювати з хімічним посудом та хімічним обладнанням, з хімічними реактивами, концентрованими розчинами кислот та лугів, легкозаймистими органічними розчинниками, тощо, у відповідності до правил безпеки життєдіяльності;
ідентифікувати окремі класи органічних сполук у певних зразках, ідентифікувати органічні сполуки за температурами плавлення та кипіння, визначати наявність кратних зв’язків, функціональних груп та структурних фрагментів за допомогою якісних реакцій. Оцінювати здатність до реакцій в залежності від їх умов (рН середовища, температури реакції, наявність каталізатора, тощо);
самостійно працювати з навчальною і довідковою літературою з органічної хімії;
дотримуватися правил техніки безпеки, виробничої санітарії, особистої гігієни і охорони довкілля.