Місце предмета громадянська освіта
Дану концепцію розроблено групою українських науковців та педагогів у межах широкомасштабного Проекту “Освіта для демократії в Україні”, який є частиною Трансатлантичної програми підтримки громадянського суспільства, що її фінансують уряди США та країн – учасниць Європейського Союзу. Метою проекту є сприяння впровадженню освіти для демократії в середніх навчальних закладах України. Документ, що пропонується для розгляду і обговорення освітян та всіх зацікавлених сторін, покликаний окреслити концептуальні рамки системи громадянської освіти в Україні: її мету, завдання, основні принципи, зміст, форми, методи та шляхи впровадження. Концепція громадянської освіти в Україні має стати фундаментом у розбудові відповідної системи на всіх рівнях освітнього процесу.
Глобальне поширення демократії стало відповіддю на історичні виклики принципово нової ситуації, що склалась у світі на порозі ХХІ ст., основу якої становить безпрецедентний розвиток постіндустріального суспільства та гуманітарних технологій. Постіндустріальне суспільство потребує відповідної форми політичної організації, яка б забезпечувала умови для розкриття творчих можливостей людини та потенціалу нових технологій, що можливо лише за умов вільного, демократичного суспільства, яке сповідує максиму “вільна людина – розвинене громадянське суспільство – сильна держава”.
Основою демократичного ладу є людина, спроможна розкрити його потенціал, для якої демократія є природним середовищем задоволення особистих та суспільних інтересів. Саме за демократії розквітає громадянське суспільство – сфера самовиявлення вільних індивідів та їх добровільно сформованих асоціацій, для якої властиві горизонтальні, не санкціоновані державою зв’язки між громадянами, що мають справді колективний характер. Сучасна демократія вимагає від особи не лише політичної активності, а й усвідомлення нею власної ролі і значення в житті суспільства, а також дії у відповідності до власних переконань і цінностей.
В Україні вже тривалий час відбуваються суперечливі та складні трансформаційні процеси в економіці, політиці та національній самосвідомості. В процесі демократизації наша країна подолала певний відтинок шляху і перебуває на етапі становлення політичних інститутів демократії. Проте конституційне закріплення основних інститутів та принципів демократії – лише один з кроків на шляху демократизації. Україні вкрай необхідна консолідація демократії, тобто становлення і відтворення демократичної політичної практики, моделей та зразків поведінки, характерних для демократичної політичної культури, подальше формування та удосконалення різноманітних демократичних структур, звикання людей до життя в умовах демократії.
Важливими етапами на шляху українського суспільства до демократичної консолідації є виховання толерантності, поваги до прав людини, вміння долати стереотипи, знаходити компроміс. Необхідно, щоб громадяни знали свої права і обов’язки, були впевнені, що можуть впливати на зміни в суспільстві, дотримувались закону, мислили критично і незалежно.
Громадянська освіта – це вимога часу, тому розвиток та вдосконалення її системи є актуальним завданням для всіх демократичних країн. Багатий досвід громадянської освіти накопичено в умовах зрілих демократій Великої Британії, США, Канади, Франції, Італії, Нідерландів та інших, де створено різноманітні підручники, розроблено навчальні курси, діють науково-методичні центри, налагоджено відповідну підготовку та перепідготовку вчителів. Значних зусиль щодо розвитку освіти для демократії докладають і посткомуністичні країни: Польща, Румунія, Латвія, Росія.
Певний досвід у цій галузі має й Україна. Сучасна українська педагогіка спирається на багату спадщину, на кращі традиції у вихованні громадян. Протягом останніх років у нашій країні вжито чимало заходів у впровадження системи громадянської освіти: випущено експериментальні підручники, які нині проходять апробацію, у загальноосвітніх школах діють експериментальні майданчики, проводяться конференції та семінари, Академією педагогічних наук України розроблено проект концепції громадянського виховання. Питання громадянської освіти знайшли відображення у проекті концепції дванадцятирічної освіти. Незважаючи на відмінність підходів, методик та масштабу національних систем громадянської освіти, єдиною залишається їх мета – виховання громадянина, який цінує та готовий відстоювати ідеали свободи, демократичні цінності і права людини.
В умовах посткомуністичної трансформації розвиток системи громадянської освіти є важливою складовою перехідного процесу до стабільної демократичної системи. Хоча від дня проголошення незалежності процес становлення громадянської культури в Україні пройшов ряд важливих етапів – багатопартійність, альтернативні вибори, розвиток мережі недержавних організацій та добровільних асоціацій громадян, – існуюча в нашій державі система освіти слабо зорієнтована на формування у молоді демократичних цінностей, виховання громадянина демократичної держави. Навчально-виховний процес недостатньо спрямований на формування демократичного світогляду. Серйозною перешкодою на шляху громадянської освіти та виховання є розрив між теоретичними знаннями та повсякденною соціальною практикою.
Громадянська освіта є важливим компонентом демократичних перетворень ще й тому, що звертається до проблем побудови системи, яка визначає і встановлює єдині “правила гри” для організацій та індивідів. Громадяни перехідних суспільств потребують вміння оцінювати конкуруючі пропозиції політики та ідей. Школа, як осередок громадянської освіти, має сприяти розвиткові демократичної політичної культури, формуванню громадянської компетентності, політико-правових знань, політичних умінь, гідності та відповідальності молодих людей, усвідомленню і визнанню ними демократичних принципів життя та пріоритету прав людини.
Відтак, розбудова сучасної системи громадянської освіти набуває надзвичайної актуальності, що обумовлена такими реаліями політичного життя України:
спонтанністю, неузгодженістю та безсистемністю зусиль, спрямованих на демократизацію суспільного життя;
небезпечно низьким рівнем суспільного прийняття демократичного ладу та довіри до нього;
недемократичністю відносин між державою та суспільством і державою та особою.
Демократія – це триваюча спроба відтворити сферу громадянського стану. Отже Україні потрібна така система громадянської освіти, яка б сприяла переходові до демократії, становленню демократичних норм і цінностей особистості та суспільства, заохочувала громадян мислити критично та незалежно.
Мета та завдання громадянської освіти
Мета громадянської освіти – сформувати особистість, якій притаманні демократична громадянська культура, усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її громадянською відповідальністю, готовність до компетентної участі у житті суспільства.
Завдання громадянської освіти:
надати молодому поколінню знання про світові демократичні здобутки та особливості становлення демократії в Україні;
сформувати мотивацію та основні вміння, необхідні для відповідальної участі у громадсько-політичних процесах, критично-конструктивне ставлення молоді до життя суспільства;
сприяти становленню активної позиції громадян щодо реалізації ідеалів і цінностей демократії в Україні;
створити умови учням щодо набуття досвіду громадянської дії, демократичної поведінки та комунікативної взаємодії.
В результаті вивчення навчального предмета студент повинен:
Знати:
- про національні та загальнолюдські цінності;
- про права людини і механізми їх захисту, права і обов’язки громадянина;
- про громадянське суспільство;
- про процеси прийняття суспільних рішень і форми участі громадян у житті громади і суспільства в цілому;
- про основи співпраці та спілкування з іншими та розв’язання конфліктних ситуацій.
Вміти:
- взаємодіяти з вчителями, адміністрацією школи;
- реалізовувати та відстоювати свої права й законні інтереси;
- ефективно спілкуватися;
- свідомо обирати способи дії і діяти відповідально;
- застосовувати демократичні процедури прийняття рішень;
- брати участь в діяльності органів учнівського самоврядування;
- формулювати, висловлювати та аргументувати власну позицію;
- брати участь у дискусії.
Виявляє у поведінці та оцінках:
- відчуття власної гідності, шанування прав людини і свободи особистості, повагу до закону, свідоме ставлення до обов’язків і відповідальність за власні вчинки і поведінку;
- прагнення до справедливості, рівноправності;
- активну та відповідальну громадянську позицію;
- розуміння світу як багатоманітного, толерантність; патріотизм, повагу до національної історії, культури, мови, традицій.
Course Features
- Lectures 42
- Quizzes 0
- Duration 10 weeks
- Skill level All levels
- Students 0
- Assessments Yes
-
Модуль 1.
- Лекція 1. Що таке ідентичність?
- Семінарське заняття 1. Соціалізація особистості.
- Семінарське заняття 2. Самореалізація людини.
- Практичне заняття 1. Особистість та її ідентичність
- Лекція 2. Людська гідність і права людини
- Семінарське заняття 3. Еволюція прав людини.
- Лекція 3. Людина і держава.
- Семінарське заняття 4. Людина і держава
- Лекція 4. Права дитини
- Семінарське заняття 5. Права дитини
- Семінарське заняття 6. Механізм захисту прав людини і прав дитини
- Практичне заняття 2. Права і свободи людини.
-
Модуль 2.
- Лекція 5. Соціокультурна багатоманітність
- Семінарське заняття 7. Ефективна комунікація
- Семінарське заняття 8. Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти.
- Практичне заняття 3. Людина в соціокультурному просторі.
- Лекція 6. Демократична держава.
- Семінарське заняття 9. Громадянське суспільство.
- Лекція 7. Громада.
- Семінарське заняття 10. Громадянська участь в житті суспільства.
- Семінарське заняття 11. Школа – простір демократії.
- Семінарське заняття 12 Дитячі й молодіжні громадські об’єднання.
- Практичне заняття 4. Демократичне суспільство та його цінності.
- Лекція 8. Соціальні цілі економіки.
- Семінарське заняття 13. Сталий розвиток.
- Лекція 9. Ринкова економіка.
- Семінарське заняття 14. Економіка домогосподарства.
- Семінарське заняття 15. Підприємництво.
- Лекція 10. Ринок праці.
- Семінарське заняття 16. Лобіювання інтересів та корупція.
- Практичне заняття 5. Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту.
-
Модуль 3.
- Лекція 11. Комунікація, інформація, медіа.
- Семінарське заняття 17. .Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність.
- Семінарське заняття 18. Маніпулятивний вплив медіа.
- Лекція 12. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа.
- Семінарське заняття 19. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа.
- Семінарське заняття 20. Інтернет.
- Практичне заняття 6. Світ інформації та мас-медіа.
- Лекція 13. Інтеграція та глобалізація.
- Семінарське заняття 21. Міжнародні відносини та міжнародне право.
- Семінарське заняття 22. Україна – член європейського та світового співтовариства.
- Практичне заняття 7. Україна, Європа, світ.