Обсяг предмета
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
||||
денна форма навчання |
||||||
Кількість кредитів – 2,3 |
Галузь знань 07 «Управління та адміністрування» Спеціальність 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» Освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст |
нормативна |
||||
Модулів – 2 |
Рік підготовки: |
|||||
2-й |
||||||
Змістових модулів – 0 |
||||||
Індивідуальне науково-дослідне завдання (за визначенням викладача) |
Семестр |
|||||
Загальна кількість годин – 70 години |
3-й |
4-й |
||||
Лекції |
||||||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 2 год |
16 |
20 |
||||
Практичні, семінарські |
||||||
14 |
20 |
|||||
Лабораторні |
||||||
Самостійна робота |
||||||
– |
– |
|||||
Індивідуальні завдання: |
||||||
Вид контролю: контрольна робота |
Статус дисципліни: нормативна
Мета вивчення предмета
Місце предмета: Даний предмет є теоретичною основою сукупності знань та вмінь, що формують економічний профіль фахівця в області фінансів, ціноутворення, грошового обігу, кредитних відносин та банківської справи, а також закладають основу для вивчення наступних фахових дисциплін.
Мета: Формування у студентів системи базових знань з теорії і практики використання грошей, а також їх впливу на процес відтворення в умовах ринкової економіки; опанування методами аналізу й оцінювання грошово-кредитних відносин у сучасних умовах.
Завдання: Сформувати у студентів чітке розуміння еволюції грошей і кредиту, грошових систем та грошових реформ; засвоєння закономірностей функціонування грошового ринку; розуміння теоретичних підходів до сутності сучасних грошей, валюти та валютного курсу, кредиту, позичкового капіталу та проценту.
Теоретичні основи курсу: складає сукупність знань з основні терміни та категорії; функції грошей та їх еволюцію; сутність грошей, інфляції та її видів, валютного ринку та валютної системи, категорії «кредит»; поняття грошових розрахунків та їх форм, грошового та фінансового ринків, грошової системи та її складових частин; види кредитів за основними їх категоріями та метою використання; основи побудови банківської системи; сутність фінансових посередників, комерційного банку; основні особливості функціонування центральних банків та практичних навичок і вмінь з використовувати основні законодавчі та нормативні акти, що регламентують порядок формування та регулювання грошово-кредитної політики держави; розмежовувати сутності та сфери дії готівкових та безготівкових розрахунків; аналізувати структуру фінансового та грошового ринків; розрізняти види грошових систем; проводити розрахунки з визначення рівня інфляції та її впливу; аналізувати швидкість обігу грошей, ефективність роботи комерційних банків; визначати курс і котирування валют; проводити розрахунок відсоткової ставки та аналізувати її складові.
Компетентності:
Вивчення предмета передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей, передбачених відповідним стандартом вищої освіти України:
загальнонаукових: – здатність до аналізу та синтезу на основі логічних аргументів та перевірених фактів; – набуття гнучкого мислення, відкритість до застосування економічних знань та компетентностей в широкому діапазоні можливих місць роботи та повсякденному житті; – дотримання етичних принципів як з погляду професійної чесності, так і з погляду розуміння можливого впливу досягнень фінансово-кредитних відносин на соціальну сферу.
Соціально-особистісних: комунікабельність, соціальна взаємодія, громадянськість, толерантність, гуманність, цінності і традиції національної культури, володіння рідною та іноземною мовою, високу виконавську здатність, відповідальність, ініціативність, цілеспрямованість, організованість тощо.
Спеціальних професійних: – здатність оцінювати економічну ефективність проектних рішень, формувати та оцінювати масу грошей, необхідних для обігу; – здатність застосовувати математичні знання для вирішення управлінських завдань та здійснення економічних розрахунків, здатність здійснювати математичне моделювання економіко-управлінських процесів, складати відповідні задачі та обирати відповідні імовірнісно-математичні методи їх розв’язання; – здатність розв’язувати широке коло проблем і задач шляхом розуміння їх фундаментальних основ та використання як теоретичних, так і прикладних методів, засвоєних з програми фінансів, банківської справи та страхування; – здатність використовувати комп’ютерні технології для підтримки прийняття рішень з управління фінансами, кредитною та страховою діяльністю; – здатність аналізувати фінансову звітність, управляти грошовими потоками, банківськими та страховими операціями; – здатність шляхом самостійного навчання освоїти нові області, використовуючи здобуті знання.
Очікувані результати навчання та критерії оцінювання результатів навчання
У результаті вивчення предмета студент повинен
знати:
- основні терміни та категорії;
- функції грошей та їх еволюцію;
- сутність грошей, інфляції та її видів, валютного ринку та валютної системи, категорії «кредит»;
- поняття грошових розрахунків та їх форм, грошового та фінансового ринків, грошової системи та її складових частин;
- види кредитів за основними їх категоріями та метою використання;
- основи побудови банківської системи;
- сутність фінансових посередників, комерційного банку;
- основні особливості функціонування центральних банків.
Уміти:
- використовувати основні законодавчі та нормативні акти, що регламентують порядок формування та регулювання грошово-кредитної політики держави;
- розмежовувати сутності та сфери дії готівкових та безготівкових розрахунків;
- аналізувати структуру фінансового та грошового ринків;
- розрізняти види грошових систем;
- проводитирозрахункиз визначення рівня інфляції та її впливу;
- аналізувати швидкість обігу грошей, ефективність роботи комерційних банків;
- визначати курс і котирування валют;
- проводити розрахунок відсоткової ставки та аналізувати її складові.
Оцінювання – це процес встановлення рівня навчальних досягнень студента в оволодінні змістом фінансів підприємства, уміннями та навичками відповідно до вимог навчальної програми.
Об’єктом оцінювання навчальних досягнень студента є знання, вміння та навички, досвід творчої діяльності студента, досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.
При оцінюванні навчальних досягнень студентів мають ураховуватися:
– характеристики відповіді студента: цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість, правильність;
– якість знань: осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;
– ступінь сформованості загально навчальних та предметних умінь і навичок;
– рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
– досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези);
– самостійність оцінних суджень.
Критерії оцінювання
Рівні навчальних досягнень |
Бали
|
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
|
I. Початковий |
1 |
Студент може розрізняти об’єкти вивчення |
2 |
Студент відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об’єкт вивчення |
|
3 |
Студент відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою викладача виконує елементарні завдання |
|
II. Середній |
4 |
Студент з допомогою викладача відтворює основний навчальний матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію |
5 |
Студент відтворює основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило |
|
6 |
Студент виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком. |
|
III. Достатній |
7 |
Студент правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Знання студента є достатніми, він застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв’язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його логічна, хоч і має неточності |
|
9 |
Студент добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
IV. Високий |
10 |
Студент має міцні знання, здатний використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення, аргументувати їх |
11 |
Студент на високому рівні володіє узагальненими знаннями в обсязі та в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв’язувати проблеми |
|
12 |
Студент має системні глибокі знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення |
Тематичний план
№ |
Семестр, назва розділу і теми заняття |
Обсяг годин |
||||||||
За навчальною програмою |
За робочою навчальною програмою |
|||||||||
лекції |
практичні |
семінари |
сам.роб. |
разом |
лекції |
практичні |
семінари |
разом |
||
1. |
Сутність і функції грошей |
4 |
2 |
6 |
12 |
4 |
– |
2 |
6 |
|
2. |
Грошовий обіг і грошова маса |
4 |
2 |
6 |
12 |
2 |
2 |
– |
4 |
|
3. |
Грошовий ринок |
4 |
2 |
6 |
12 |
4 |
2 |
– |
6 |
|
4. |
Грошові системи |
4 |
2 |
4 |
10 |
2 |
– |
2 |
4 |
|
5. |
Інфляція та грошові реформи |
4 |
2 |
4 |
10 |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
6. |
Валютний ринок і валютні системи |
4 |
2 |
6 |
12 |
2 |
2 |
– |
4 |
|
7. |
Теорії грошей |
4 |
2 |
6 |
12 |
2 |
– |
2 |
4 |
|
8. |
Необхідність, сутність і функції кредиту |
4 |
2 |
6 |
12 |
2 |
4 |
2 |
8 |
|
9. |
Форми, види та роль кредиту |
4 |
4 |
6 |
14 |
4 |
4 |
2 |
10 |
|
10. |
Фінансові посередники на грошовому ринку |
4 |
2 |
4 |
10 |
4 |
– |
2 |
6 |
|
11. |
Центральні банки |
4 |
4 |
4 |
12 |
4 |
– |
2 |
6 |
|
12. |
Комерційні банки |
6 |
4 |
6 |
16 |
4 |
– |
2 |
6 |
|
|
Всього: |
50 |
14 |
16 |
64 |
144 |
36 |
16 |
18 |
70 |
Course Features
- Lectures 35
- Quizzes 0
- Duration 10 weeks
- Skill level All levels
- Students 0
- Assessments Yes
-
Модуль 1. Гроші та грошовий обіг
- Лекція 1. Сутність грошей.
- Лекція 2. Форми грошей та їх еволюція.
- Семінар 1. Вартість грошей їх функції та якісні властивості.
- Лекція 3. Грошовий обіг і грошова маса.
- Практична робота 1. Розрахунок показників визначення маси грошей в обігу та швидкості обігу грошей.
- Лекція 4. Грошовий ринок.
- Лекція 5. Попит на гроші та пропозиція грошей
- Практична робота 2. Розрахунок основних показників ринку грошей.
- Лекція 6. Грошові системи.
- Семінар 2. Види грошових систем та їх еволюція
- Лекція 7. Інфляція та грошові реформи.
- Практична робота 3. Розрахунок показників вимірювання інфляції.
- Семінар 3. Суть і цілі грошових реформ.
- Лекція 8. Валютний ринок і валютні системи.
- Практична робота 4. Розрахунок валютних курсів, котирування валют
-
Модуль 2. Кредит у ринковій економіці та посередники грошового ринку
- Лекція 9. Теорії грошей.
- Семінар 4. Кіількісна теорія грошей і сучасний монетаризм
- Лекція 10. Необхідність, сутність і функції кредиту.
- Практична робота 5. Оформлення документації на одержання небанківського кредиту.
- Практична робота 6. Проведення фінансових розрахунків у небанківському кредитуванні.
- Семінар 5. Кредит як форма руху позичкового капіталу.
- Лекція 11. Форми, види та роль кредиту.
- Лекція 12. Банківський кредит.
- Практична робота 7. Оформлення документації на одержання банківського кредиту.
- Практична робота 8. Проведення фінансових розрахунків у банківському кредитуванні.
- Семінар 6. Кредит у ринковій економіці.
- Лекція 13. Фінансові посередники на грошовому ринку.
- Лекція 14. Банківська система.
- Семінар 7. Сутність та функції фінансового посередництва.
- Лекція 15. Центральні банки.
- Лекція 16. Операції центрального банку.
- Семінар 8. Національний банк України: завдання, функції та історія розвитку.
- Лекція 17. Комерційні банки.
- Лекція 18. Основи організації та специфіка діяльності комерційних банків.
- Семінарське заняття 9. Комерційні банки – основна ланка кредитної системи