Мета вивчення навчального предмета
Навчання історії України спрямоване на реалізацію мети повної загальної середньої освіти, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості, формуванні в них національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Сучасна особистість – це та, яка: знає історію своєї держави; є носієм української мови, культури, національних традицій і духовних цінностей; виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті; має бажання і здатність реалізовувати свій потенціал в умовах сучасного суспільства; бережно ставиться до природи; дотримується здорового способу життя.
Мета історичної освіти у закладах вищої освіти І-ІІ рівнів акредитації – сприяти формуванню у студентів національно-культурної ідентичності, патріотичного світогляду, активної соціальної та громадянської позиції, почуття власної гідності у результаті осмислення соціального та морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури України в контексті історичного процесу.
Ця мета має конкретизуватися в комплексі завдань, серед яких пріоритетними є:
– поглиблення інтересу до історії як сфери знань і навчального предмету, розвиток мисленнєвих здібностей та умінь, необхідних для розуміння сучасних викликів;
– набуття системних знань про факти, події, явища, тенденції в Україні та світі ХХ–ХХІ ст. з позицій: цінності життя людини, досвіду українського державотворення, утвердження єдності й соборності Українського народу, значення європейських культурних і правових традицій для суспільних процесів в Україні, зміцнення національних інтересів і суверенітету, цілісності та непорушності кордонів Української держави в контексті світового історичного процесу;
– розвиток історичного, критичного та творчого мислення, здатності розуміти загальний хід історичного процесу, проблеми, що стоять перед країною та світом;
– спонукати до усвідомлення національного інтересу, необхідності захисту суверенітету, територіальної цілісності своєї держави в умовах реальних військово-політичних, інформаційних та інших викликів;
– долучення до духовних і культурних надбань і цінностей, історико-культурних традицій українського й інших народів;
– сприяння формуванню політичної та правової культури, громадянської самосвідомості, пошани до державної символіки України в гармонійному поєднанні із національними та загальнолюдськими цінностями.
Зміст історичного матеріалу базується на таких пріоритетах: усталена періодизація новітньої історії; національна спрямованість, принципи історичної пам’яті, хронологічної послідовності, науковості, логічності, гуманізації, проблемного викладання, національної спрямованості, полікультурності; органічне й оптимальне дотримання пропорцій між політичною, соціально-економічною та культурною складовими історичного процесу; загальнонаціональною історією, регіоналістикою й історичним краєзнавством; виокремлення побутової історії та особливостей трансформації рівня життя населення відповідно до подій, що відбувалися в Україні та світі.
В основу побудови змісту та організації процесу навчання історії покладено компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання предмета є сформовані певні компетентності, які сприятимуть здатності студента застосовувати свої знання в реальних життєвих ситуаціях, нести відповідальність за свої дії, брати повноцінну участь в житті суспільства.
Практична компетентність передбачає, що студент, вивчаючи курс «Історія України» повинні вміти:
- порівнювати, аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб;
- оцінювати події та діяльність людей в історичному процесі з позиції загальнолюдських цінностей;
- співставляти історичні події, процеси з періодами (епохами);
- розрізняти тенденційно подану інформацію;
- орієнтуватись у науковій періодизації історії України;
- вміти самостійно добувати історичну інформацію за темою, працювати з першоджерелами, літературою;
- аргументовано на основі історичних фактів відстоювати власні погляди на ту чи іншу проблему;
- самостійно складати конспект, тези, готувати реферат, відповідь на конференцію, семінарське заняття;
- вміти диспутувати, писати наукові студентські роботи.
У результаті вивчення навчального предмета «Історія України» студент повинен знати:
- сутність основних проблем історії та сучасного буття народу України;
- основні закони та етапи розвитку людської спільності;
- витоки української нації та її місце в загальнолюдських процесах;
- суспільно-економічні, політичні та культурні процеси історичного розвитку українського народу;
- історичні події;
- зародження та розвиток української державності;
- діяльність історичних осіб і політичних партій;
- процеси розбудови сучасної незалежної української держави.
Критерії оцінування
Тематичнй план
Список рекомендованих джерел
https://drive.google.com/file/d/1v50-wNK7VVUv1fV1A3cyr8Km09X7OnRz/view?usp=sharing
Course Features
- Lectures 52
- Quizzes 0
- Duration 10 weeks
- Skill level All levels
- Students 0
- Assessments Yes
-
Модуль I. Україна на поч. XX ст.
- Лекція 1. Вступ. Соціально-економічний розвиток і національний рух Наддніпрянської України на поч. XX ст.
- Сем. Революція 1905-1907 років в Україні. Західноукраїнські землі на поч. XX ст.
- Лекція 2. Українські землі в роки Першої світової війни
- Лекція 3. Воєнні дії на території України в 1914-1917 роках
- Сем. Поява модерністської течії в українській культурі на рубежі XIX-XX ст.
-
Модуль II. Українська національно-демократична революція (1917 р.-1921 р.)
- Лекція 4. Початок визвольних змагань. Україна між Першим та Третім Універсалами Центральної Ради
- Лекція 5. Війна Радянської Росії проти УНР
- Лекція 6. Українська Народна Республіка (листопад 1917 р.- квітень 1918 р.)
- Сем. Українська держава П.Скоропадського
- Лекція 7. Утворення Директорії та відновлення УНР. ЗУНР
- Лекція 8. Україна в 1919-1921 роках
-
Модуль III. Україна в складі СРСР
- Лекція 9. Нова економічна політика більшовиків і її вплив в Україні
- Сем. Форсована індустріалізація в УРСР
- Лекція 10. Колективізація сільського господарства. Голод 1932 р.-1933р.
- Сем. Політика коренізації: українізація і розвиток національних меншин
- Лекція 11. Громадсько-політичне життя в УРСР
- Сем. Українські землі в складі Польщі
- Сем. Українські землі в складі Румунії та Чехословаччини
- Підсумково-узагальнююче заняття
-
Модуль IV. Україна в роки Другої світової війни (1939 р.- 1945 р.)
- Лекція 12. Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни
- Лекція 13. Україна на початку німецько- радянської війни
- Сем. Встановлення фашистського окупаційного режиму
- Лекція 14. Рух Опору в Україні
- Лекція 15. Завершальний етап війни
- Лекція 16. Повоєнні адміністративно- територіальні зміни
- Лекція 17. Особливості процессу відбудови народного господарства України
- Лекція 18. Суспільно-політичне життя та політична боротьба в УРСР (1953-1964 р.р.)
- Сем. Формування дисидентського руху у 50–х роках. «Шістдесятництво»
- Сем. Духовне життя в Україні: основні тенденції та характерні риси
- Лекція 19. Наростання застійних явищ: соціально-економічний розвиток УРСР (1965-1985 р.р.)
- Лекція 20. Суспільно-політичне життя: «стабілізація» і закритість
- Сем. Дисидентський рух
- Лекція 21. Україна і процес перебудови в СРСР (квітень 1985 р. – серпень 1991 р.)
- Лекція 22. Етапи перебудови та її наслідки для України
- Підсумково-узагальнююче заняття
-
Модуль V. Україна на шляху незалежності
- Лекція 23. Стартові умови розгортання державотворчого процесу і становлення владних структур
- Лекція 24.Конституційний процес
- Лекція 25. На шляху творення національної економіки (1991 р. – перша половина 1994 р.)
- Сем. Формування багатопартійності
- Лекція 26. Новий соціально-економічний реформаційний курс та його наслідки (друга половина 1994 р. – 2000 р.)
- Сем. Політичні процеси в Україні 1999 р. – 2005 р. «Помаранчева революція»
- Лекція 27. Суспільно-політичне та економічне життя України у 2005- 2010 роках
- Сем. Специфіка взаємодії культури та суспільства в умовах перехідного періоду
- Лекція 28. Характерні риси релігійного життя
- Лекція 29. Україна в системі міжнародних відносин
- Лекція 30. Соціально-економічний розвиток України в 2005-2013 роках
- Лекція 31. Суспільно-політичне життя України в 2005-2013 роках
- Лекція 32. Україна у 2010-2014 роках. Революція Гідності
- Лекція 33. Україна в системі міжнародних відносин. Збройна агресія Росії
- Лекція 34. Соціально-економічний розвиток України після 2014 року
- Сем. Особливості культурного розвитку України останнього десятиліття
- Підсумково-узагальнююче заняття